Škodí či pomáha? O tomto nápoji sa dlhodobo vedú diskusie. Prečítajte si jeho pozitíva.

Káva: Káva patrí medzi nápoje, u ktorých sa odborníci nemôžu zhodnúť, či vlastne zdravie prospievajú, či naopak škodia. Možno ste sa o káve a jej pôsobení na ľudský organizmus už dozvedeli toľko vecí, že si prajete, aby ste dokázali s týmto „zlozvykom ” skoncovať.
Nič však nie je čiernobiele. Než sa vzdáte obľúbeného lahodného nápoja, ktorý vám každé ráno dodá energiu a chuť do nového dňa, prečítajte si:

PRIAZNIVÉ ÚČINKY KOFEÍNU 

  • priaznivo stimuluje centrálny nervový systém, potlačuje pocity únavy, zlepšuje myslenie, koncentráciu a spôsobuje určitú eufóriu.
  • kofeín zrýchľuje tep a uvoľňuje hladké svalstvo. Rozširuje tepny a stimuluje obehový a respiračný systém ( srdce a dýchanie), čo je dobré pre ľudí s astmou. Zvyšuje obsah mastných kyselín v obehovom systéme čo oceňujú najmä športovci. Tieto účinky môžu trvať niekoľko hodín, no pri dlhodobom užívaní sa telo stáva odolným.
  • Kofeín sa často propaguje ako látka na chudnutie. Vzniká to tak, že kofeín stresuje telo pôsobením na jeho adenosinové receptory nervového systému, čím dochádza ku dočasnému zvýšeniu metabolizmu a odbúravaniu tuku. Netreba však za tým hľadať nejaké rapídne chudnutie. 
  • Bol dokázaný antioxidačný účinok kávy takže znižuje riziko niektorých drhov rakoviny. Potvrdilo sa že káva obsahuje viac antioxidantov ako červené víno, zelený čaj a väčšina ovocia a zeleniny. V roku 2013 bol výskum kávy na Harvardskej univerzite, ktorý preukázal že pitím 2 šálok kávy denne znižujú výskyt rakoviny maternice o 7%. Dokonca káva bez kofeínu znižuje taktiež riziko vzniku rakoviny, pravdepodobne preto že vysoký obsah antioxidantov má zdravšie účinky ako kofeín.
  • Kofeín uvoľňuje neurotransmitery v mozgu prepojené s dopamínom.(navodzuje pozitívne pocity a potláča únavu) , takže sa znižuje riziko depresie. Po dvoch šálkach kávy začne telo produkovať serotonín, dopamín a noradrenalín čo sú hormonálne látky ktoré vplývajú na náladu a pocity šťastia.

VÝHODY KÁVY PRED CVIČENÍM:

  • urychľuje spaľovanie tukov

  • zvyšuje výkon

  • zlepšuje koncentráciu

  • znižuje bolesť svalov

  • zabraňuje ochoreniam

NEPRIAZNIVÉ ÚČINKY 

  • negatívne sa môže prejavovať pri bolesti žalúdka alebo zrýchlenej srdečnej činnosti. Neodporúča sa užívanie ľudom, ktorí majú sklony ku páleniu záhy alebo majú žalúdočné vredy.
  • pre ľudí ktorý vypijú viac ako 5 šálok kávy denne je zvýšené riziko výskytu ochorenia srdca. V úplne krajných prípadoch môže dôjsť ku infarktu alebo problémom s ľadvinami.
  • Niektoré štúdie uvádzajú že kofeín prechodne zvyšuje krvný tlak, pokiaľ sa v organizme nevytvorí tolerancia, potom sa krvný tlak vráti k normálnym hodnotám. Bolo zistené, že tento jav ustupuje u zdravých ľudí po troch dňoch pravidelnej konzumácie kávy ( 3 šálky denne).
  • Kofeín sa môže z časti podieľať na zvýšení rizika vzniku osteoporózy, pretože ovplyvňuje metabolizmus vápniku v tele. Každý kto vypije aspoň dve šálky kávy denne by mal vypiť pohár mlieka alebo zjesť jogurt na doplnenie vápnika.
  • Kofeín môže znižovať účinok niektorých liekov proti epilepsií.
  • vysoké množstvo kofeínu spôsobuje nervozitu, nepokoj a nesústredenosť.

 

NEBEZPEČNÉ MNOŽSTVO KOFEÍNU

Maximálna denná dáva kofeínu pre ľudské telo by mala byť medzi  až 200 mg. Pre predstavu je to 5 až 6 esspreso káv z odrody Arabica. Keďže káva z robusty by sa mala piť ešte v menšom počte, keďže obsahuje 2 až 3x viac kofeínu.

Nebezpečná a smrteľná dávka pri orálnom použití je 150 mg / kg. Napríklad pre 100 kg ťažkú osobu by bolo smrteľné množstvo 15g, čo je 25 litrov kávy. Najvyššia dávka tejto látky, ktorú človek prežil bola 24 g. Rozumné množstvo sú tri šálky kávy denne.

 

Komentáre

komentárov